Nieuwe crisissoort geoefend: problemen tijdens een buitenlandse dienstreis
Bij een waterschapscrisis denk je vaak aan hoogwater, een probleem op de zuivering of een groot waterkwaliteitsprobleem. Dit jaar oefenen we ook andere typen crises. In het voorjaar oefenden we met het onderwerp protest. Deze maand met een crisis tijdens een buitenlandse dienstreis.
Binnen Waterschap Rivierenland gaan er regelmatig collega’s naar het buitenland. Zij werken mee in projecten van projecten van bijvoorbeeld Wereld Waternet of Blue Deal. We hopen natuurlijk dat deze projecten probleemloos verlopen. Toch moeten wij ons voorbereiden op situaties waarbij er iets misgaat. Collega’s die in het ziekenhuis belanden of gewelddadig worden overvallen bijvoorbeeld. Of wanneer er ineens onrust ontstaat in het land van bestemming. Nu de plannen er liggen, werd het tijd deze situatie te oefenen.
De fictieve situatie was dat een collega in Kathmandu, Nepal gewelddadig was beroofd en ernstig gewond raakte
Al zijn spullen waren gestolen en hij was niet aanspreekbaar. Wie zorgt er dan voor het contact ter plaatse? Is er een gemeenschappelijke taal? Wie gaat het familie laten weten? Wie kan advies geven over deze situatie? En wie neemt contact op met de ambassade en verzekering? Dat waren een paar van de vraagstukken die voorbij kwamen.
De eerste reacties van de deelnemers waren positief
Ze vonden het goed om dit nieuwe onderwerp te oefenen. Het scenariodenken tijdens crises krijgt beetje bij beetje meer vorm. Hoewel het soms zoeken was naar de juiste stappen, hebben we uiteindelijk de goede beslissingen genomen. Een tip van onze informatiecoördinator: zorg dat het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) goed is gevuld. Zo kunnen we tijdens een crisis sneller een goed beeld schetsen van de situatie.
