Stappenplan afhandelen schade dijkversterking Stad Tiel

Bouwkundige schade 

Bij de uitvoering van werkzaamheden voor dijkversterking Stad Tiel kan er schade ontstaan aan omliggende woningen en gebouwen. Dit kan gebeuren, ondanks alle maatregelen die het waterschap neemt om de kans op schade zoveel mogelijk te beperken. Wanneer u schade heeft, is dat erg vervelend. Normaal gesproken moet u dan zelf aantonen dat de schade komt door de dijkversterkingswerkzaamheden. Dit noemen we oorzakelijk verband. Alleen als er een oorzakelijk verband is, wordt de schade vergoed.

Wij begrijpen dat dit een bijna onmogelijke opgave voor u is. Daarom neemt het waterschap, onder bepaalde voorwaarden*, de bewijslast van u over. Dat betekent dat u niet zelf hoeft aan te tonen dat er een oorzakelijk verband is tussen de dijkversterkingswerkzaamheden en de schade. Het waterschap zet een onafhankelijke schade-expert in die langskomt om de schade te beoordelen. De schade-expert gaat voor u op zoek naar het bewijs dat er een oorzakelijk verband is tussen de werkzaamheden en de schade.

Als er schade optreedt, kan dit komen door de dijkversterkingswerkzaamheden. De schade-expert kijkt of dat ook zo is. Dus of er een oorzakelijk verband is. Als de schade-expert dat verband aantoont, vergoedt het waterschap de schade.

Hieronder vindt u welke stappen worden doorlopen wanneer u schade meldt bij het waterschap.

Afhandeling van bouwkundige schade in 10 stappen

  1. U meldt uw schade via m.oosterveld@wsrl.nl.
  2. Binnen drie werkdagen ontvangt u bericht van de schadecoördinator[1] van het waterschap dat uw melding is ontvangen en dat de melding in behandeling is genomen. De schadecoördinator verzamelt de gegevens die de schade-expert nodig heeft en schakelt deze in.
  3. Binnen twee weken neemt een onafhankelijk schade-expert contact met u op om een afspraak voor de schadeopname te maken.
  4. De schade-expert komt bij u thuis langs en beoordeelt de schade. Daarna legt hij of zij de bevindingen vast in een voorlopig verslag, met daarin de volgende onderdelen:
    - De aard en omvang van de schade.
    - De oorzaak van de schade.
    We kijken ook naar de financiële gevolgen. Die gegevens zetten we in het definitieve verslag. Tijdens de werkzaamheden kan er namelijk nog nieuwe schade ontstaan. Als we deze schade meteen repareren of maatregelen treffen om erger te voorkomen, dan bekijken we deze kosten wel. En we bieden dan een tussentijdse schadevergoeding aan. De eindopname vindt plaats op een moment dat de werkzaamheden klaar zijn. Dan is de financiële beoordeling klaar. Deze voegen we dan toe aan het definitieve verslag.
  5. De schade-expert stuurt zijn voorlopige verslag naar u en naar het waterschap, met de vraag om eventuele op- of aanmerkingen binnen twee weken naar de schade-expert toe te sturen. Heeft u meer tijd nodig om een reactie op te stellen? Dat is geen probleem. De termijn van twee weken is vooral een verplichting voor het waterschap, om u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn.
  6. De schade-expert stuurt zijn definitieve (tussen)rapportage naar u en het waterschap.
  7. Het waterschap stuurt u binnen twee weken een brief met de definitieve rapportage van de schade-expert. Indien de schade komt door de dijkversterkingswerkzaamheden, dan is in de brief een aanbod voor een schadevergoeding opgenomen. Dit noemen we een ‘vaststellingsovereenkomst’. Mocht er geen verband met de dijkversterkingswerkzaamheden zijn, dan zal het waterschap in deze brief uw schadeclaim afwijzen. Als er sprake is van een tussenopname, dan ontvangt u een brief met de definitieve tussenrapportage van de schade-expert en een beschrijving van het verdere verloop van de schadeafhandeling.
  8. Als u akkoord bent met het aanbod voor een schadevergoeding, dan ondertekent u de vaststellingsovereenkomst en vult deze verder aan met uw rekeningnummer etc. en stuurt dit naar het waterschap.
    Als u het niet eens bent de hoogte van het aanbod voor een schadevergoeding of de afwijzing van uw schadeclaim dan stelt u ons op de hoogte van uw bedenkingen, met daarbij de reden/onderbouwing waarom u het er niet mee eens bent.
  9. Nadat het waterschap uw akkoord op het aanbod voor een schadevergoeding heeft ontvangen wordt de schadevergoeding binnen vier weken aan u overgemaakt.
    Als u heeft aangegeven het niet eens te zijn met de hoogte van het aanbod voor een schadevergoeding of de afwijzing van uw schadeclaim, dan zal het waterschap de door u hiervoor aangedragen redenen voorleggen aan de schade-expert en deze met hem bespreken. Vervolgens laat het waterschap u weten of het aanbod voor een schadevergoeding dan wel de beoordeling van de schadeclaim naar aanleiding van uw bedenkingen wordt aangepast
  10. Het waterschap wil graag tot overeenstemming komen. Mochten wij onverhoopt niet tot overeenstemming kunnen komen, dan is het inzetten van een juridische procedure een van de mogelijkheden.

*Onder de volgende voorwaarden en beperkingen hoeft u niet zelf aan te tonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de dijkversterkingswerkzaamheden en de schade:

  1. Alleen opstallen die binnen 30 meter staan, gemeten vanaf de grens van de dijkversterkingswerkzaamheden, komen in aanmerking.
  2. De eigenaren/gebruikers van deze opstallen werken vrijwillig mee aan een (zowel binnen als buiten) bouwkundige nul-opname en de eventuele vervolgopnames door het waterschap.
  3. De periode waarbinnen het waterschap de bewijslast overneemt is gedurende het project en na oplevering van het project, zolang de monitoring plaatsvindt.

[1] De schadecoördinator is een medewerker van het waterschap die het hele proces van schadeafhandeling begeleidt. Deze persoon is voor u het aanspreekpunt in de afhandeling van de schade.