Modder op de weg? Let op!

Nu de oogst is gestart, kan modder op de weg zorgen voor onveilige situaties. In de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden roepen Waterschap Rivierenland, de gemeenten en het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV) weggebruikers en agrariërs op om rekening met elkaar te houden.

Op woensdag 25 september overhandigde heemraad Melinda Boons van Waterschap Rivierenland een verkeersbord aan loonwerker John de With. Dit bord is bedoeld voor agrariërs en loonwerkers om langs de weg te plaatsen. Boons benadrukt: “Het is niet altijd te voorkomen dat er tijdelijk modder ophoopt, wat voor gladheid kan zorgen. Daarom is het belangrijk dat we samen de komende tijd extra opletten. Deze waarschuwingsborden helpen daarbij.”

John de With, loonwerker, voegt hieraan toe: “We doen ons uiterste best om de wegen schoon te houden, maar soms is het onvermijdelijk dat er modder op de weg komt. We hopen dat weggebruikers begrip hebben en extra voorzichtig rijden wanneer ze de waarschuwingsborden zien.”

Bij regen kan modder een weg verraderlijk glad maken

Weggebruikers die modder op de weg of een waarschuwingsbord zien, worden gevraagd om gas terug te nemen. Wie al over de modder rijdt, moet niet remmen en het gas loslaten. Trap eventueel de koppeling in en laat de auto rustig uitrollen.

Waarschuwen met borden

Agrariërs zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de weg. Als er modder op de weg achterblijft na werkzaamheden, plaatsen zij een modderbord langs de weg en zorgen zij ervoor dat de weg tijdig weer schoon is.

Maak een punt van nul

In Zuid-Holland is het initiatief ‘Maak een punt van nul’ van het ROV. Met als doel om verkeersveilig gedrag de norm te maken. Dit lukt alleen samen met alle verkeersdeelnemers in Zuid-Holland. De maatregelen die er genomen worden rondom modder op de weg passen hierbij. Zie ook: https://www.maakeenpuntvannul.nl/modder/

overhandiging
Heemraad Melinda Boons geeft aan loonwerker John de With een waarschuwingsbord van de campagne 'Modder op de Weg'.