Gastvrije Waaldijk
Op dit moment versterkt Waterschap Rivierenland de noordelijke Waaldijk tussen Gorinchem en Nijmegen. Het gaat om een dijktraject van 80 kilometer lang. Hiervoor is het plan de ‘Gastvrije Waaldijk’ ontwikkeld. Het plan omvat meerdere dijkversterkingsprojecten.
De Gastvrije Waaldijk past bij het stoere karakter van de Waal. Het ontwerp bestaat uit een rustige asfaltbaan met een herkenbare band aan de rivierzijde. Deze Waalband is een doorgaand betonnen lint. Het laat de lange lijn van de Waaldijk zien en vestigt de aandacht op de rivier en de uiterwaarden. Op plaatsen waar het uitzicht vraagt om ervan te genieten, verbreedt de Waalband zich tot een belevingspunt. Ook de rust- en belevingspunten krijgen een herkenbare en eenduidige uitstraling.
De betonband vervangt de grasbetonstenenstrook die aangelegd zou worden bij een reguliere dijkversterking. Het is een slimme bewerking van het beton, die de recreatievoorzieningen verbindt tot een lange herkenbare lijn en de belevingsplekken goed (rolstoel)toegankelijk maakt.
Afbeelding hieronder: een deel van de dijkversterking Wolferen-Sprok
De keuze voor een rijloper van donkergrijs asfalt zonder witte belijning of opdeling in (fietssuggestie)stroken creëert basiskwaliteit. Binnen de bebouwde kom wordt een asfaltverharding met een lichtere grijstint toegepast dan buiten de bebouwde kom. De betonbanden zorgen van zichzelf voor verkeersbegeleiding, het toevoegen van witte strepen is overbodig. Waar wegmarkeringen nodig zijn, zoals bij kruisingen, worden ze gewoon toegevoegd. Dit concept van de ‘lege weg’ wordt ook al toegepast op de Diefdijk, de binnendijk tussen de Lek bij Everdingen en de Linge bij Leerdam.
Asfalt en beton zijn gebruikelijke materialen voor weginrichting. Het ontwerp bouwt hierop voort en voegt eenheid van handelen en beeldkwaliteit. Zo ontstaat er een bouwdoos aan maatregelen, die passen in de beeldtaal van het geheel.
De samenwerkende partijen (gemeenten West Betuwe, Tiel, Neder-Betuwe, Overbetuwe, Nijmegen en Lingewaard, Waterschap Rivierenland en provincie Gelderland) maken zich sterk voor een betere verbinding van dorpskernen met de rivier. Ze investeren in een rustige, kwalitatief hoogwaardige basisinrichting van de dijk. Die legt de basis voor de beleving van de lokale verschillen in landschappen en dorpsfronten. Het plan Gastvrije Waaldijk is nu in uitvoering. De volledige 80 km lange dijkweg zal in 2028 volledig zijn gerealiseerd.
Veelgestelde vragen
Hoe worden de bewoners bij de Gastvrije Waaldijk betrokken?
Direct omwonenden worden betrokken bij de dijkversterkingsprojecten om afgewogen keuzes te kunnen maken voor de vaststelling van het ruimtebeslag. De belangen van andere gebruikers van de dijk worden ingebracht via informatieavonden en door de gemeenten.
Wanneer is duidelijk hoe de dijk in mijn gemeente er precies uit komt te zien?
De dijkversterkingsprojecten hebben een eigen tijdpad. Het hangt dus af van waar u woont. Op de kaart https://www.waterschaprivierenland.nl/dijkversterkingsprojecten kunt u zien met welk project u te maken hebt en wanneer de uitvoering begint.
Welke typen rustpunten zijn er en waar komen ze?
We hebben een overzicht van de bestaande rustpunten en de plaatsen die zich lenen voor extra rustpunten. Het beeldkwaliteitsplan en het beschikbare budget zijn nu vastgesteld voor het hele traject. Met die ingrediënten kunnen de keuzes straks in de dijkversterkingsprojecten worden gemaakt.
Wanneer is de Gastvrije Waaldijk klaar?
De nu lopende dijkversterkingsprojecten zijn in 2026 klaar. Daarna start de versterking van het laatste gedeelte Sprok-Sterreschans. De Gastvrije Waaldijk krijgt dit decennium vorm.
Meer informatie?
De Gastvrije Waaldijk is een concept in ontwikkeling. Waterschap Rivierenland is het aanspreekpunt namens de betrokken partijen. Stel uw vragen aan Kernteam Gastvrije Waaldijk, via GastvrijeWaaldijk@wsrl.nl.